•  EN 
  •  فـا
  • وستادژ نگاهی نو به دنیای تاسیسات

بست و تکیه گاهای ثابت و متحرک

بست لوله

این نوع بست‌ و نگهدارنده‌ فلزی برای ایمن نگه داشتن لوله‌ها در ساختمان سازی و لوله‌کشی‌های صنعتی طراحی و ساخته شده‌اند. این نوع بست انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

بست سبک (به صورت مهره دار و یو دار)
این بست ها برای ساپورت انواع لوله های پلیمری از قبیل: لوله پلی اتیلن، لوله پی وی سی و لوله پلی پروپیل  طراحی شده و عمدتا در بخش فاضلاب و انتقال آب گرم و سرد صنایع ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

بست سنگین

این بست ها برای ساپورت انواع لوله های فولادی مورد استفاده در صنایع نیروگاهی و پالایشگاهی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

بست کلایویز و بست اسپرنکلر

این بست ها برای سیستم انتقال آب مربوط به سیستم های آتشنشانی و اطفاء حریق و براساس الزامات استاندار NFPA طراحی شده اند.

بست رایزری

این بست ها، قابل استفاده به عنوان بست و راهنما برای پایپ های عمودی (رایزرها ) می باشند.

بست U شکل

این بست ها، قابل استفاده برای لوله های  (عمودی/ افقی) گذرنده از دیوارها و سقف ها بوده همچنین برای اتصال مستقیم لوله ها روی پروفیل های سوراخ دار کاربرد دارند.

تکیه گاه های ثابت و لغزنده

تکیه­ گاه ثابت:

یکی از پرکاربردترین ساپورتهای پایپینگ بوده و آن را بیشتر با نام کفشک (shoe) ساپورت مذکور میشناسند. علاوه بر تحمل نیروی وزن کارکردهای دیگری دارد .در صورتیکه  پایه این ساپورت به محل نصب با پیچ متصل شود مانند ساپورت Anchor عمل خواهد کرد.

بعضی موارد استفاده از این ساپورت:

  • خطوط عایقدار: خطوط عایقدار در صورتیکه به طور مستقیم روی سازه )مانند پایپ رک، پروفیل های سوراخ دار و...( قرار بگیرد، عایق خطوط مذکور خراب و باعث تبادل گرما بین سیال و محیط خواهد شد.
  • خطوط گالوانیزه: در کارکردهای سنتی اگر متریال پایپ فولاد زنگ نزن باشد، جوش دادن خط لوله مذکور به ساپورتهایی که عمدتا از جنس فولاد کربنی هستند به دلیل عدم سازگاری این متریال ممکن نخواهد بود. در چنین شرایطی استفاده از بستهای مهار، بسیار مقرون به صرفه است.   

  تکیه­ گاه لغزنده:

این ساپورت در واقع ترکیبی از ساپورت صلب (Guide) و یک ساپورت وزنی(shoe) است. وظیفه اصلی این ساپورت علاوه بر تحمل نیروی وزن و جلوگیری از جابجایی جانبی (که توسط عواملی مانند باد و زلزله ایجاد میشود)، فراهم کردن امکان جابجایی طولی خطوط لوله می باشد. این جابجایی های طولی به دلیل تغییرات دمایی در خط لوله که موجب ایجاد انبساط­ها و انقباض­ها می شود، به وجود می­ آیند.