•  EN 
  •  فـا
  • وستادژ نگاهی نو به دنیای تاسیسات

سیستم انکراژ

انکر بولت به وسیله‌ای گفته می‌شود که برای اتصال هر شی خارجی به بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. انکر بولت‌ها انواع مختلفی دارند و طراحی‌های هر کدام با توجه به شرکت سازنده‌ی آن‌ها متفاوت و مختص به خود می‌باشد. انکر بولت‌ها دارای یک سر رزوه شده می‌باشند که قابلیت نصب واشر و مهره را دارد. انکر بولت‌ها می‌توانند برای کاربردهای گوناگون مورد استفاده قرار گیرند، از ساختمان‌های معمولی گرفته تا سدها و نیروگاه‌های اتمی.

انکر بولت ها همچنین می‌توانند برای بستن صفحه ستون‌های فولادی بر روی فنداسیون بتنی مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال هنگامی که قصد نصب ماشین آلات کارخانه را دارید، با توجه به سایز ماشین آلات و میزان لرزش آنها، انکربولت ها را در فونداسیون کاشته و ماشین آلات را به آنها می بندند. البته در زمان آرماتوربندی و قبل از بتن ریزی چنانچه مکان انکر بولت پیش بینی شده باشد، می توان آنها را جایگذاری نمود.

کاربردهای سازه ای:

  • در نصب صفحات فلزی بر روی بتن یا سایر مصالح بنایی به منظور انجام عملیات جوشکاری بر روی صفحه و افزودن قطعه جدید بر روی صفحه نصب شده: مثلا پوشاندن یک دهانه با استفاده از مقاطع IPE و ایجاد یک سقف جدید در بازشو های سازه بتنی که قبلا ساخته شده است. (کاشت بولت)
  • در تقویت و ترمیم سازه های بتنی مثل اتصال دو قطعه پی نواری در یک سازه قدیمی به منظور افزایش سطح پی (کاشت آرماتور)
  • در ادامه عملیات سازه ای در یک سازه بتنی که آرماتورهای انتظار به منظور همپوشانی با آرماتورهای بعدی وجود ندارد. مثلا پوشاندن یک دهانه در سازه بتنی قدیمی با روش دال بتنی (کاشت آرماتور)

کاربردهای غیر سازه ای:

در نصب ساپورت های الکتریکی و مکانیکی بر روی بدنه بتنی

در نصب هندریل و گاردریل

در کاشت پایه های تجهیزات سبک بر روی کف، دیوار یا سقف مثل دوربین مدار بسته، دوربین های کنترل سرعت و …

انواع انکر بولت ها:

انکر بولت های شیمیایی

انکر شیمیایی عبارتی کلی است که به بولت‌ها یا رادهایی اطلاق می‌گردد که درون لایه‌های بتنی یا بنایی، با استفاده از مواد شیمیایی پایه رزین کارگذاری می‌شوند. این انکرها برای بارهای سنگین کاربرد داشته و تقریبا در تمامی موارد، اتصال به دست آمده از خود ماده‌ی اصلی قوی‌تر است. مزیت استفاده از این نوع انکرها عدم محدودیت استفاده در قطر و عمق کاشت می باشد. همچنین با توجه به این که سیستم بر پایه چسب‌های شیمیایی است، در قیاس با انکرهای مکانیکی تنش اضافی به ماده‌ی پایه وارد نمی‌شود و این مساله کاربرد انکرهای شیمیایی برای گوشه‌های کار، زمان‌هایی که تعداد زیادی انکر قرار است نصب شود و همچنین استفاده در بتن‌هایی که کیفیت آن‌ها مشخص نیست و یا مقاومت فشاری آن‌ها کم است، را بیش از پیش می‌کند.

در کاشت های شیمیایی عنصر فولادی که در بتن جایگذاری یا اصطلاحا کاشته می شود، می تواند آرماتور، راد تمام رزوه و یا بولت باشد. جایگذاری آرماتورهای جامانده یا تغییر موقعیت یافته در فونداسیون از نوع کاشت شیمیایی با عملکرد سازه ای می باشد.اگرچه انواع مختلفی از انکر در بازار موجود می‌باشند ولی تمامی سیستم‌ها مبنای کاری یکسانی دارند و مواد تشکیل دهنده آنها یک رزین به عنوان ماده‌ی پایه و یک ماده‌ی دیگر که باعث گیرش میشود، میباشد.

انکر بولت های مکانیکی(رول بولت)

انواع انکر بولت مکانیکی در واقع گروهی از انکر ها را شامل میشوند که کاشت آنها در حفره ایجاد شده در مصالح پایه به صورت مکانیکی انجام می شود. درکاشت مکانیکی لزوما با توجه به مکانیسم عملکرد این گونه از انکرها که اصطکاکی می باشند عنصر جایگذاری شونده می بایست دارای یک گوه یا پروانه درگیر شونده در اثر فشار پیچشی باشند. جایگذاری برخی عناصر فلزی در بتن جهت نصب ساپورت تاسیسات و یا آویز و یا ایجاد رایزرها عمدتا از نوع کاشت انکر مکانیکی با عملکرد تاسیساتی می باشند.اجزای انکر بولت های مکانیکی شامل یک پیچ با سر مخروطی شکل، قطعه ای استوانه ای، مهره و واشر می باشد.